برگزاري چهاردهمين جلسه كارگروه قراردادي و تأمين مالي پروژه خط٢ مترو در دفتر معاونت مالي اقتصادي شهرداري كرج

 به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج:

چهاردهمین جلسه کار گروه قراردادی و تامین مالی پروژه خط ۲ قطار شهری کرج در محل دفتر معاونت مالی و اقتصادی شهرداری کرج با حضورمعاونین و مدیران کل شهرداری و سایر اعضای کار گروه و هم چنین ۲ تن از اعضای شورای اسلامی شهر، آقایان خلیلی اردکانی و احد رسولی برگزار گردید.

 

در این جلسه نمایندگان بانک رفاه به منظور یکی از گزینه پذیرش عاملیت فاینانس پروژه حاضر و به ارائه توضیحات در خصوص نحوه همکاری و اخذ مجوزها و موافقت های لازم پرداختند. در این خصوص ف مهندس سلطانی مقدم معاون مالی و اقتصادی شهرداری دستور برسی شرایط سایر بانک هابه منظور پذیرش عاملیت فاینانس را صادر نمود تا سریعترین و با صرفه ترین گزینه انتخاب گردد.

 

در ادامه در خصوص نحوه واگذاری املاک مورد تهاتر با پیمانکار مترو ، گزارشات لازم ارائه گردید . همچنین گزارش معاونت معماری و شهر سازی شهرداری در خصوص لوایح مجتمع ایستگاهی به عنوان یکی از منابع تامین مالی پروژه ارائه و پیشنهادات حاضرین مورد بحث و برسی قرار گرفت.

 

در این جلسه ، احد رسولی طی سخنانی درخواست تسریع در فرایند پرداخت صورت وضعیتهای مالی پیمانکار را نمود و بر تزریق نقدینگی بموقع به منظور پرداخت معوقات دستمزد کارکنان و کارگران پروژه تاکید کرد.

 

در پایان جلسه ، علی اصغر صلواتی با ارائه گزارش از روند رو به جلو ی عملیات اجرایی، خواستار تسریع در سیکل پرداخت های مورد نیاز پروژه از منابع شهرداری و کمک های دولت شد.

 

  

برگزاری سی ونهمین جلسه کار گروه اجرایی و فنی پروژه خط ۲ مترو با حضور دکتر رسولی و دکترخلیلی اردکانی ناظرین شورای اسلامی شهر کرج

   به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج، به منظور رفع موانع اجرایی و راه اندازی پروژه خط ۲ سی و نهمین جلسه کارگروه اجرایی و فنی که در تاریخ ۹۷/۷/۲۴ راس ساعت ۸/۳۰  در محل کارگاه امام حسین برگزار گردید‎.
در این جلسه دکتر رسولی و دکتر خلیلی اردکانی دو عضو ناظر شورای اسلامی شهر کرج در سازمان و  مهندس صلواتی سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج و جمعی از معاونین و مدیران پروژه خط ۲ حضور داشتند.

دستور جلسه:

  1. ارائه نقشه های نهایی تاسیساتی ناویژه (برق- مکانیک) ایستگاهF به همراه تاییدیه مشاور کارفرما .
  2. نهایی سازی و ارائه درصد پیشرفت طراحی تجهیزات E&M پروژه با هماهنگی پیمانکار و مشاورکارفرما به همراه دریافت تاییدیه کارفرما.
  3. ارائه گزارش از وضعیت شروع برنامه های مربوط به عملیات اجرایی پست برق فشار قوی بوستان جهان و کابل کشی ۶۳ کیلو ولت مطابق با برنامه زمانبندی تفصیلی نهایی شده و همچنین گزارش از آخرین اقدامات صورت پذیرفته در این خصوص.
  4. ارائه گزارش در خصوص راهکارهای نحوه ورود ناوگان به خط ۲  و بررسی راهکارهای محتمل جهت نگهداری از دو رام قطار.

مصوبات این جلسه :

  1. ارائه پیش بینی زمانبندی و ریز صورت کارکرد دو ماهه با توجه به برنامه کلی هزینه کرد ارائه شده در جلسه.
  2. ارائه گزارش پیگیری در خصوص نشست آب ضلع شمالی ایستگاه H و همچنین بحث حق عدم کشت موسسه دامپروری. 
  3. ارائه گزارش از وضعیت حیطه های پر خطر

در پایان جلسه دکتر رسولی و دکتر خلیلی اردکانی به همراه مهندس صلواتی از انبار تجهیزات خریداری شده جهت بهره برداری پروژه بازدید کردند.

 

مراسم معارفه فرمانده پایگاه بسیج الغدیر سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج:

 

مراسم معارفه فرمانده پایگاه بسیج الغدیر سازمان حمل و نقل ریلی در دفتر مهندس صلواتی سرپرست سازمان با حضور سردار خان بابایی رئیس بسیج کارمندان استان البرز و سرهنگ قربانی فرمانده حوزه ۸ بسیج سید الشهدا شهرداری کرج و جمعی از مسئولین سازمان برگزار گردید.

 

در این مراسم طی حکمی احمد سبزی به عنوان فرمانده پایگاه بسیج الغدیر سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج معرفی گردید.

 

 

 

 

 

 

سی و هفتمین جلسه کارگروه اجرایی و فنی پروژه خط ۲ قطار شهری کرج با حضور دکتر رسولی عضو ناظر شورای اسلامی شهر کرج و مدیران ارشد پروژه برگزار شد

به گرارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج:

سی و هفتمین جلسه کارگروه اجرایی و فنی پروژه خط ۲ قطار شهری کرج با حضور دکتر رسولی عضو ناظر شورای اسلامی شهر کرج و مهندس صلواتی سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی و جمعی از معاونین و مدیران ارشد به منظور رفع موانع اجرایی و راه اندازی در محل کار گاه مرکزی پروژه برگزار گردید.

کار های صورت گرفته در این جلسه به شرح ذیل بود:

 

  • ارائه گزارش آخرین اقدامات صورت پذیرفته در خصوص تجدید نظر و نهایی سازي نقشه هاي تاسیساتی ناویژه (‌برق – مکانیک) ایستگاه F. 
  • ارائه گزارش درخصوص برنامه زمانی تکمیل طراحی ساختمان مرکز کنترل فرمان ( با تعیین وضعیت مشاور طراح ساختمان مذکور) و برنامه اجرایی تکمیل کارهاي ساختمانی باقیمانده (با تعین تکلیف پیمانکار و دستگاه نظارت ساختمانی مذکور) و همچنین اعلام زمان درخصوص زمان جابجایی ساختمان اداري کارفرما به ساختمان مرکز فرمان. 
  • ارائه گزارش درصد پیشرفت تدقیق شده طراحی تجهیزات پروژه با جزئیات کامل. 
  • ارائه گزارش اقدامات انجام شده در خصوص سناریوي راه اندازي مابین ایستگاه های Q و F با ایستگاه میانی K (‌بدون سیگنالینگ و تعویض سوزن در ایستگاه های انتهایی F و Q) و تعیین محل ورود دو رام قطار برای سناریوی مذکور (در موقعیت مذکور کمترین هزینه مالی براي سناریو مدنظر باشد) اقدام نماید. 
  • ارائه برنامه زمانبندي اصلاح و تدقیق شده تهیه اسناد مطالعات بسته هاي تجهیزاتی مطابق با نقطه نظرات مشاور کارفرما.

در پایان جلسه مهندس صلواتی ضمن تشکر از حضور مستمر دکتر رسولی و مهندس خلیلی در جلسات فنی و اجرایی این جلسات را توانمند و باعث پیشبرد اهداف پروژه دانست و از کلیه اعضا پروژه خواست تا تمام توان خود را گذاشته تا اهداف و زمان بندی های پیش بینی شده پروژه سریع تر پیش برود تا مردم شریف از این پروژه بزرگ بهره مند گردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

بازدید مدیریت و مسئولین اعتبارات شعب بانک رفاه کارگران استان البرز از پروژه خط ۲ سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج:

مدیریت و مسئولین اعتبارات شعب بانک رفاه کارگران استان البرز برای پذیرش عاملیت فاینانس پروژه خط ۲ قطار شهری کرج از تونل و ایستگاه های این پروژه بازدید کردند.

در این بازدید آقای قباد پور مدیریت شعب بانک رفاه کارگران و روُسای همراه اعتبار سنجی های مورد نیاز را در نظر گرفته تا بتوان از توان بانک رفاه در جهت فاینانس لازم استفاده کنندو مسیر را در جهت پیشرفت پروژه قطار شهری کرج فراهم کنند.

 

 

 

 

 

 

برگزاری نشست جلسه مشترک کمیته های برنامه ریزی، منابع انسانی و حقوقی اتحادیه شرکت های قطار شهری های کشور

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج:
نشست جلسه مشترک کمیته های برنامه ریزی، منابع انسانی و حقوقی اتحادیه شرکت های قطار شهری کشور در محل سالن جلسات سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج برگزار گردید.

این نشست با حضور مهندس احمد زاده مدیرعامل اتحادیه قطار شهری های کشور و مهندس صلواتی سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی و اعضای کمیته های جلسه همراه بود.

در ابتدا این جلسه مهندس صلواتی ضمن خیر مقدم به اعضا گزارشی از پروژه خط ۲ سازمان حمل و نقل ریلی به حضار ارئه دادند.

در ادامه مهندس احمد زاده نیز تشکیل این کمیته ها و کارگروه های تخصصی را در رشد و تعالی صنعت حمل ونقل ریلی کشور بسیار فرصت ارزشمند شمردند.

در پایان نیز اعضا به بحث و تبادل نظر در مورد کمیته های فوق پرداختند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدار رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر مشهد با رئیس و جمعی از مسئولان سازمان حمل و نقل ریلی و دو عضو ناظر شورای اسلامی شهر کرج

مدیران شهری و اعضای شورای شهر کرج با رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر مشهد دیدار و پیرامون موضوع قطارشهری گفتگو کردند.

در ابتدای نشست، مهندس خلیلی و رسولی اعضای شورای شهر کرج هدف از سفر خود به مشهد را آگاهی از رویه پیشرفت پروژه قطارشهری و بهره‌گیری از تجربیات این شهر اعلام کردند و با اشاره به بازدید از ایستگاه های مختلف و عملیات احداث مترو، سازمان قطارشهری و مدیریت شهری مشهد را بسیار توانمند خواندند.

محمدرضا حیدری در ادامه نشست با بیان اینکه پرهیز از مجادلات سیاسی، توجه به انسجام شورا و تعامل با دستگاه ها و مجموعه های دخیل در شهر یکی از راهبردهای محوری شورای پنجم شهر مشهد بوده است، اظهارکرد: اگر فضای حاکم بر شهر طبق روال پیش از دوران انتخابات پیش برود، شهر ضرر خواهد کرد و در دسترسی به اهداف با مشکل روبرو خواهیم شد.

وی با اشاره به نقش برجسته شهردار در گسترش تعاملات، گفت: شورای شهر هم با تمام وجود در جهتگیری های خود از شهرداری حمایت کرده است.

حیدری در ادامه به پروژه قطارشهری مشهد پرداخت و تصریح کرد: با وجود مشکلات مالی و شرایط نامناسب اقتصادی، عملیات عمرانی قطارشهری پیوسته در حال پیشرفت است؛ خط ۲ قطارشهری در شرایطی به بهره‌برداری رسیده که فاقد سیستم سیگنالینگ بوده و هزینه هنگفتی تجهیز آن به مدیریت شهری جدید مشهد تحمیل کرد.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه به همت شورای شهر و شهرداری شاهد اتصال خط ۱ و ۲ قطارشهری بودیم، گفت: تیم توانمندی در سازمان قطارشهری مشهد به کار گرفته شده و خوشبختانه با اخذ مجوز انتشار و فروش ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت که اواخر سال گذشته با تلاشهای شهردار محترم محقق شد، اقدام تاثیرگذاری در زمینه پیشرفت این پروژه محسوب می‌شود.

حیدری موفقیت در پیشبرد و تحقق قطارشهری را در گرو متمرکز کردن اختیارات دانست و گفت: در این زمینه، سازمان اقتصادی شهرداری متولی اوراق مشارکت شده و این ظرفیت را دارد که با بانکها وارد مذاکره شود.

در پایان مهندس صلواتی رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج از روند کارهایی که نیز این سازمان در جهت پیشرفت انجام داده و نیز با کمک گرفتن از تجربیات دیگر قطار شهری ها برای بهبودهرچه زودتر و به بهره برداری رسیدن قطار شهری کرج بیاناتی داشتند و ابراز خرسندی کردند که با این اقدامات بتوانند همانند کلانشهر مشهد کلانشهر کرج نیز به پیشرفت های بیشتر برسد.

 

 

 

 

 

 

 

 

سی و سومین جلسه کارگروه فنی و اجرایی پروژه خط ۲ سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج

به گزارش روابط عمومی و امور بین لملل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج:

سی و سومین جلسه کارگروه فنی و اجرایی پروژه خط ۲ متروی کرج صبح روز سه شنبه سیزدهم شهریورماه برگزار گردید. در این جلسه که در محل سالن جلسات کارگاه مرکزی پروژه برگزار گردید، آقایان خلیلی اردکانی، احد رسولی اعضای شورای اسلامی شهر کرج، علی اصغر صلواتی رئیس سازمان حمل و نقل ریلی و سایر مدیران و کارشناسان کارفرما، مشاور و پیمانکار پروژه حضور داشتند.

اهم مباحث مرتبط با پروژه در جلسه به شرح ذیل مطرح و مصوب گردید:

  • پیمانکار در گزارشی، مجموعه اقدامات انجام طی ۲ هفته اخیر را ارائه و درصد پیشرفت کار در جبهه های مختلف کاری به حضار گزارش گردید. ماشین­ آلات مستقر و فعال در پروژه ۴۶۷ دستگاه بوده و تعداد ۵۴۴ نفر نیروی انسانی در بخش­های مختلف مهندسی، مدیریتی، پشتیبانی و کارگری در سیستم پیمانکار مشغول به کار می­باشند.

در صورت تزریق به موقع منابع مالی ظرف ۴ هفته آینده، ۴ ایستگاه دیگر نیز به مجموع ۷ ایستگاه فعال پروژه اضافه خواهد شد. پیمانکار در این گزارش درخواست تعیین تکلیف هرچه سریعتر وضعیت استملاک اراضی مورد نیاز در ساخت پروژه را نمود که مقرر گردید این امر در جلسه آتی کارگروه با حضور مدیر کل املاک شهرداری کرج مطرح و پیگیری گردد.

  • درخصوص نهایی سازی مباحث مربوط به طراحی­های پروژه مقرر گردید در بخش­های ساختمانی، مطالعات انجام شده در هر بخش طی یک پروسه ۳ ماهه و در بخش تجهیزاتی طی یک زمانبندی ۹ ماهه تا مرحله تهیه اسناد مناقصه و خرید تجهیزات توسط پیمانکار انجام و به تائید مشاورکارفرما برسد.
  • در جلسه اعلام گردید پیمانکار نسبت به برگزاری مناقصه و واگذاری اجرای ایستگاه­های شهید سلطانی امام حسین، فردوسی و هفت تیر با دعوت از شرکت­های صاحب صلاحیت که به تائید مشاورکارفرما رسیده­ اند اقدام نموده است و فرآیند تجهیز کارگاه و شروع کار در دست اقدام می­باشد. این ایستگاه­ها براساس سناریوهای از پیش تعیین شده راه­اندازی در اولویت قرار گرفته­ اند.
  • مقرر گردید به منظور طراحی فضای بیرونی ایستگاه­ها در سطح شهر با دعوت عمومی نسبت به برگزاری مسابقه اقدام گردد. به این منظور هیات داوری متشکل از متخصصین امر توسط مشاورکارفرما و با راهبری آقای دکتر رسولی عضو شورای شهر تشکیل گردد.
  • مقرر گردید با توجه به شروع عملیات اجرایی تکمیلی ساختمان مرکز فرمان، در جلسه آتی کارگروه، گزارشی از روند اجرا توسط پیمانکار پروژه ارائه گردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازدید خبرنگاران و فعالین حوزه رسانه از روند اجرایی خط ۲

صبح دوشنبه پنجم شهریور ماه، خبرنگاران و فعالین حوزه رسانه به دعوت سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج در محل کارگاه مرکزی خط ۲ متروی کرج حاضر و در جریان عملیات اجرایی و پیشرفت پروژه قرار گرفتند.

 در این مراسم، علی­ اصغر صلواتی رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری با اشاره به اینکه این دعوت به مناسبت تجلیل از فعالیت خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار و با تاخیر انجام شده، اعلام کرد، اصحاب رسانه نقش واسط بین دستگاه­های اجرایی و مردم را به عهده دارند و فعالیت­های خوبی که در ساخت مترو در زیرزمین انجام می­شود لازم است که توسط رسانه­ها پوشش داده شود. وی اعلام کرد، مترو امکان جابجایی حداقل ۲۰ هزار نفر مسافر را در یک ساعت دارد و این موضوع به کاهش میزان مصرف سوخت و آلودگی­های زیست محیطی کمک شایانی می­نماید. وی ابراز امیدواری کرد با انتشار اوراق مشارکت ۲۵۰ میلیارد تومانی طی ماه­های آتی، امور اجرای پروژه به حدقابل قبول برسد.

وی با اعلام اینکه مدیران وظیفه دارند خود را در معرض قضاوت افکار عمومی قرار دهند، اضافه کرد بنده و همکارانم در هر زمانی پاسخگوی سوالات مردم و رسانه­ها خواهیم بود.

در ادامه احمدرضا محسنی مدیر پروژه خط ۲ در گزارشی، روند اجرایی پروژه و پیشرفت­های انجام شده را ارائه و مشکلات و موانع پیش روی طرح را، تامین منابع مالی و اعتبارات اعلام نمود. وی اقدامات انجام شده درخصوص فاینانس پروژه به میزان ۲ میلیارد یوآن توسط شرکت چینی سیتیک را مثبت ارزیابی نمود و اضافه کرد در صورت صدور مجوزهای لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه، امکان تامین تجهیزات ویژه پروژه فارغ از تحریم­های پیش رو وجود دارد.

همچنین در این مراسم، محمدجواد رستمی نماینده شرکت سازنده طرح و ساخت با اعلام اینکه توان فنی ارکان پروژه در سطح بالایی قراردارد، اضافه نمود مشکل اساسی این پروژه و تطویل آن، عدم توجه مدیران شهری به تحقق وعده­های مالی بوده است.

در ادامه، پرسش­های خبرنگاران مطرح و پاسخ­های لازم توسط مدیران حاضر ارائه گردید.

در خاتمه، ضمن بازدید از روند اجرایی پروژه، از مقام خبرنگار با اهدای لوح یادبود، تجلیل به عمل آمد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گزارش ویژه: تونلی به دروازه بی توجهی!

حتما شما هم با دیدن تیترهایی نظیر: “یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون یوآن به پروژه قطار شهری کرج تزریق می شود” و “دو ایستگاه مترو کرج تا ۱۶ ماه آینده به بهره برداری می رسد” یا تیترها و اخباری مشابه آن که ظرف بیش از ۱۰ سال گذشته به دفعات تکرار شده، آه از نهاد برآورده و از مطالعه وعده هایی که هرگز تاکنون جنبه عملی به خود نگرفته اند، سیر و دل آزرده اید. این دلزدگی حتی برای ما که سال هاست اخبار مربوط به این حوزه را مخابره و منتشر می کنیم هم آشکار است. 

به گزارش پایگاه خبری مدیریت شهری کرج، اما به راستی چرا قطار شهری کرج پس از ۱۳ سال هنوز به مرحله بهره برداری، حتی در حد یک ایستگاه هم نرسیده در حالی که کلانشهرهایی که بعد از کرج اقدام به ساخت آن کردند، اینک از این ناوگان اساسی حمل و نقل عمومی بهره مند شده اند!

مترو کرج دارای چه مختصاتی است؟
مجموع کیلومتر پیش بینی شده برای خط ۲ قطار شهری کرج ۲۷ کیلومتر است که مقرر بوده در دو فاز به اتمام برسد.

فاز نخست با طراحی و اجرای ۱۴ کیلومتر و ۷۰۰ متر با ۱۵ ایستگاه از محدوده کمالشهر یا دانشگاه تربیت معلم تا سرحدآباد در نظر گرفته شده و ساخت تونل های مسیر، ایستگاه ها، دپو، پارکینگ، خطوط رابط و اجرای عملیات ساخت تونل و ایستگاه ها برای آن در نظر گرفته شده است. همچنین فاز دوم طرح شامل احداث تونل دو خطه باقی مانده مسیر به طول ۹۹۵۰ کیلومتر و هشت ایستگاه زیر زمینی با کلیه تاسیسات است.

برای فاز نخست تعداد ۱۵ رام و در مجموع دو فاز تعداد ۲۳ رام قطار پیش بینی شده که در وضعیت عادی تردد، تعداد هفت رام قطار برای جابجایی ۷۰ درصد ظرفیت  مسافران کافی است. 

آگهی دعوت به مناقصه این طرح در سال ۸۴ در روزنامه ها منتشر شد و نهایتا پس از گشایش پاکت های سرمایه گذاری، شرکت سابیر با مبلغ ۶۹۶۱۵۹۴۸۶ دلار آمریکا، به عنوان برنده مناقصه انتخاب شد. شرکتی که در طول نزدیک به ۱۳ سال فعالیت در این پروژه بزرگ و زیرساختی عمرانی شهر کرج، با چالش ها و افت و خیزهای فراوانی روبرو بود و حمایت ها و مخالفت های گسترده ای را پشت سر گذاشته است.

این پروژه هم اکنون در فاز یک تنها نزدیک به ۳۲ درصد پیشرفت کلی داشته که شامل تجهیزات و فعالیت های عمرانی می شود. ایستگاه های این فاز نیز طبق اعلام سازمان حمل و نقل ریلی از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده اند.

طبق قانون، مقرر است نیمی از هزینه های این طرح را دولت و نیم دیگرش را شهرداری پرداخت کند.

ضرورت های احداث مترو در کرج و مقایسه آن با سایر تجهیزات حمل و نقل عمومی
به گفته سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج، مطابق با استانداردهای جهانی اگر در مسیری تقاضای سفر در ساعت پیک تردد، کمتر از ۱۰ هزار تا بود می توانیم از گزینه هایی مثل تراموا، بی آر تی و امثال  آن استفاده کنیم؛ در غیر این صورت تنها مترو جوابگوی نیاز آن مسیرها خواهد بود.

علی اصغر صلواتی، اظهار داشت: تنها در مسیر خیابان شهید بهشتی و در ساعات اوج تردد، تعداد ۳۵ هزار مسافر جابجا می شوند که سایر تجهیزات حمل و نقل عمومی مثل تاکسی و اتوبوس یا بی آر تی و تراموا، به هیچ عنوان نمی توانند پاسخگوی نیاز منطقه باشند.

صلواتی با تصریح بر اینکه امکانات حمل و نقل عمومی رقیب هم نیستند، خاطرنشان کرد: انتخاب نوع ناوگان بر اساس استانداردها و قوانین ترافیکی تعیین می شود نه بر اساس سلیقه و میل افراد. باید توجه داشت این تجهیزات هیچ یک جایگزین دیگری نیستند.

هر رام قطار با ۸ واگن قابلیت حمل و جابجایی نزدیک به ۱۶ هزار نفر را دارست که این میزان معادل تقریبی فعالیت ۴۰۰ دستگاه تاکسی می باشد. یعنی یک دستگاه قطار با هر بار جابجایی معادل ۴۰۰ تاکسی فعالیت می کند که این رقم به تنهایی نشاندهنده تاثیر مترو در کاهش حجم ترافیک، کاهش آلودگی هوا، افزایش سرعت حمل و نقل، افزایش ایمنی و رفع بسیاری از مشکلات شهر می باشد.

چرا اولویت را به مترو باید داد؟
ساخت بزرگراه شمالی اگرچه یک نیاز برای شهر است اما این به معنای اولویت یافتن آن بر احداث یکی از اساسی ترین و ضروری ترین زیرساخت های شهر کرج نیست.

به گفته صلواتی، هر باند بزرگراه در حالت ایده آل و بدون قرارگیری در ترافیک، تعداد ۱۵۰۰ دستگاه خودرو را به مدت یک ساعت در خود جای می دهد. این در شرایطی است که روزانه بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر از مسیرهای کرج و تهران به سمت فردیس حرکت می کنند و از این میان ۷۵ هزار نفر از مترو برای تردد بهره می گیرند. این ارقام به خوبی می توانند ضرورت احداث و اولویت راه اندازی مترو به سایر ناوگان حمل و نقل عمومی را روشن کنند.

با توجه به چنین اقتضائات و ضرورت هایی، آنچنان که شنیده شده از زمان اجرا تاکنون رقم ۳۰۰ میلیارد تومان به بزرگراه شمالی اختصاص یافته حال آنکه متروی کرج از سیزده سال پیش تا امروز چنان که سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی عنوان می کند، مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان دریافت کرده که ۵۰۰ میلیارد از این رقم، از سوی دولت پرداخت شده است!

این در حالی است که در سال های گذشته، مسئولان به کرات از عدم اجرای تعهدات دولت در قبال این طرح سخن گفته و یکی از مشکلات عدم پیشرفت آن را به این کم توجهی ارتباط داده اند.

همچنین پیش بینی اعتبار طرح در بودجه سال جاری شهرداری کرج مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان می باشد که طبق اعلام سرپرست سازمان تاکنون ریالی از این بودجه دریافت نشده و با این حال طرح همچنان با وجود رکود و کندی، در حال انجام است؛ طرحی که با پیش بینی های انجام گرفته از سوی مسئولان سازمان، سه چشم انداز برای آن پیش بینی شده که شامل خوش بینانه، واقع بینانه و بدبینانه است. در برنامه خوش بینانه و در صورت تزریق ۲۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار، طی مدت ۳۶ ماه امکان راه اندازی فاز ۱ خط ۲ قطار شهری وجود دارد.

در وضعیت واقع بینانه، تعداد ۳ ایستگاه مهم و اساسی این طرح شامل ایستگاه های: شهید سلطانی، چهارراه طالقانی و ۴۵ متری گلشهر، ظرف ۳۶ ماه و با تزریق ۱۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار به بهره برداری می رسد.

در شرایط بدبینانه نیز طرح به مدت پنج سال و با تزریق سالانه ۳۲۰ میلیارد تومان از ایستگاه ۴۵ متری گلشهر تا جهانشهر به تعداد ۶ ایستگاه به انجام خواهد رسید.

صلواتی، این را خاطرنشان می کند که تاکنون و به رغم همه ادعاها و گفته ها، عزمی برای احداث این پروژه بسیار مهم وجود نداشته به طوری که اگر طی این ۱۳ سال تنها سالی شش درصد از اعتبارات شهرداری به قطار شهری اختصاص می یافت، هم اکنون طرح به پایان رسیده بود.

وی گفت: اگر در سال ۸۶ که قرارداد طرح بسته شده بود از امکانات فاینانس استفاده می کردیم، قیمت های امروز به یک سوم کاهش می یافت و این همه هزینه ای که امروز برای طرح مورد نیاز است، با کاهش محسوسی روبرو بود.

دریافت فاینانس از چین، واقعیت یا دلخوشی؟
با این حال مبحث دریافت فاینانس از کشور چین در آخرین جلسه شورای اسلامی شهر که به موضوع قطار شهری اختصاص داشت، مطرح و برای این امر رقم یک هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان یوان در نظر گرفته شد. موضوعی که با توجه به تحریم ها و محدودیت های احتمالی که آمریکا برای چین و مبادلات و همکاری های آن با ایران اعمال خواهد کرد، نمی توان چندان امکانپذیر و امیدوارکننده ارزیابی کرد و باید آن را بیشتر مشابه یک احتمال در نظر گرفت.

توقف تزریق اعتبارات به قطار شهری کرج در شرایطی انجام می گیرد که طبق برآوردهای سرپرست سازمان، ماهانه مبلغی معادل یک تقاطع غیرهمسطح به هزینه های جاری و پرسنلی این سازمان تعلق می گیرد! این یعنی ۱۳ سال است نیروها و عوامل مجموعه قطار شهری حقوق و مزایا دریافت می کنند در حالی که طرح با کمترین پیشرفت و موفقیتی روبرو بوده و این امر تنها به دلیل کم توجهی و کم کاری مجموعه مدیریت شهری در اختصاص اعتبار به طرح می باشد.

اوراقی که فقط به فروش رفت!
فروش اوراق مشارکت از راهکارهایی بود که در حدود سه سال پیش برای تزریق به طرح اجرایی شد و وجود اختلافات و موانع بسیار میان پیمانکار و کارفرما، تنها دو ماه پس از فروش این اوراق، به خوابیدن پروژه و توقف کار منجر شد. آن هم در شرایطی که از ۸ هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته شده در کشور سهم کرج تنها ۱۰۰ میلیارد تومان بود. بازپرداخت این اوراق به میزان دو برابر و در مدت چهار سال پیش بینی شده که خوشبختانه نیمی از این اوراق متعلق به دولت بوده و به دلیل توقف پروژه، ۵۰ میلیارد از آن هم اکنون در بانک باقی مانده است.