Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

کلید «طهائی» قفل بزرگ مترو کرج را باز می‌کند!؟

پروژه مترو کرج به دلیل اختلافات کارفرما و پیمانکار حدود 9 ماهی است که به تعطیلی انجامیده، گویا دچار گره ای کور شده است و با بررسی راه حل های موجود به نظر می رسد بهترین فرد برای باز کردن این قفل بزرگ استاندار البرز است.

به گزارش خبرآنلاین البرز، قرارداد اجرای پروژه مترو کرج در سال 85 به امضا رسید، قراردادی که در دل مردم نوید روزهای روشن را با پایان مشکلات ترافیکی در کرج می داد. ده سالی از انعقاد این قرارداد می گذرد اما متروی کرج که قرار بود گره ترافیک درون شهری را باز کند خود این روزها به مشکلی بزرگتر برای این کلانشهر تبدیل شده است.

سرپرستی روزنامه «دنیای اقتصاد» در البرز در شماره های پیشین بنا بر اهمیت این موضوع گزارش های کامل و جامعی را از مشکلات و موانع این پروژه که باعث شده است «متروی کرج در بن بست» قرار گیرد منتشر کرد، مشکلاتی که عمدتا نشات گرفته از اختلاف کارفرما (سازمان قطار شهری كرج و حومه) و پیمانکار (شرکت سابیر) هستند، باعث شده تا این قرارداد فعلا عقیم مانده و راه به جایی نبرد و این در حالی است که پروژه قطار شهری كرج را می توان مهم ترین پروژه عمرانی کرج در حوزه شهری دانست و آن را در ردیف پروژه بزرگراه شمالی قرار داد.

از اهمیت این پروژه و لزوم اجرای هرچه سریع تر آن همین کفایت می کند که «علی ترکاشوند» شهردار کرج در مصاحبه با خبرنگار دنیای اقتصاد یکی از دو خواسته مهم خود را از ریاست جمهوری که طی هفته های آینده به استان البرز سفر خواهد داشت، به “رفع مشکل پروژه مترو” اختصاص داد.

دادستانی آماده ورود به پرونده قطار شهري کرج
برای بررسی دقیق تر مشکلات این پروژه بسیار مهم و در جهت اینکه شاید گامی عملیاتی برای بازکردن این گره کور از سر این پروژه، با پیشنهاد سرپرستی روزنامه دنیای اقتصاد نشستی با حضور حاجی رضا شاکرمی دادستان عمومی و انقلاب کرج، علی اصغر همتی مدیرعامل سازمان قطارشهری کرج، علیرضا دولتشاهی کارشناس رسمی دادگستری و اسماعیل حیدرپور سرپرست روزنامه دنیای اقتصاد در استان البرز در محل دفتر کار دادستان کرج برگزار شد و آخرین وضعیت این پروژه مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست مدیرعامل سازمان قطارشهری کرج و حومه گزارشی از آخرین روند اجرایی و حقوقی این پروژه را ارائه و در ادامه حاجی رضا شاکرمی اعلام آمادگی خود را برای ورود به این پرونده و کمک به رفع مشکلات آن اعلام کرد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز با بیان اینکه سازمان قطار شهری و شهرداری یک طرف دعوا و شرکت سابیر وابسطه به سازمان تأمین اجتماعی به عنوان پیمانکار طرف دیگر دعوا می باشد، خاطرنشان کرد: بدوا لازم است شورای عالی فنی به عنوان مرجع تصمیم گیری و حل اختلاف هرچه سریع تر در این خصوص اظهار نظر نماید.

وی اضافه کرد: اینکه استاندار البرز به عنوان نماینده عالی دولت ضرورت دارد مطابق مطالبات و خواست مردم، درخصوص حل اختلاف بین دستگاه های اجرایی و رفع اختلاف قدم اساسی و عملی بردارد.

شاکرمی متذکر شد: چنان چه از راه های مذکور مشکل حل نشود و موضوع به دستگاه قضایی منعکس نگردد، بر اساس وظیفه ذاتی و مطابق قوانین و مقررات تصمیم گیری می کنیم.

وی یادآور شد: امیدواریم موضوع با تدبیر و درایت استاندار محترم و مسئولان ذی ربط حل شود و از طریق اقدامات غیر قضایی مشکل مرتفع و احداث قطار شهری هرچه سریع تر آغاز شود.

به طور کامل روند فعالیت این پروژه را رصد می کنیم، گفت: با توجه به تصمیماتی که در جلسه ای که استاندار البرز حضور داشتند گرفته شد، امیدوار هستیم این اختلافات با مدیریت استاندار به پایان رسیده و این پروژه هرچه سریع تر احیا شود.

وی افزود: در صورتی که به هر دلیل دو طرف نتوانند به توافق برسند، با توجه به اینکه سرمایه های ملی و حقوق مردم در حال خسارت دیدن است در این پرونده ورود خواهیم کرد و براساس قانونی این مشکل را برطرف می کنیم.

شاکرمی در راستای حفظ حقوق عمومی در پروژه قطار شهری کرج تأکید کرد.

مشکل حل نشود، دادستانی ورود می کند
«حاجی رضا شاکرمی» دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز خصوص مشکلات پروژه قطار شهری كرج با بیان اینکه سازمان قطار شهری و شهرداری یک طرف دعوا و شرکت سابیر وابسطه به شرکت تامین اجتماعی به عنوان پیمانکار طرف دیگر دعوا هستند، خاطرنشان کرد: بدوا لازم است شورای عالی فنی به عنوان مرجع تصمیم گیری و حل اختلاف هرچه سریع تر در این خصوص اظهار نظر نماید.

وی افزود: مضافا این که استاندار محترم البرز به عنوان نماینده عالی دولت ضروررت دارد مطابق مطالبات و خواست مردم، در خصوص حل اختلاف بین دستگاه های اجرایی و رفع اختلاف قدم اساسی و عملی بردارد.

دادستان مرکز استان البرز تأکید کرد: چنان چه از طریق مذکور مشکل حل نگردد و موضوع به دستگاه قضایی منعکس شود بر اساس وظیفه ذاتی و مطابق قوانین و مقرارت اتخاذ تصمیم خواهد شد.

وی یادآور شد: البته امیدواریم موضوع با تدبیر و درایت استاندار محترم و مسئولان ذی ربط حل و فصل گردد و از طریق اقدامات غیر قضایی مشکل مرتفع و احداث قطار شهری هرچه سریع تر شروع شود.

*سرآغاز مشکلات

در ادامه «علی اصغر همتی»مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج در حاشیه این مراسم درگفت و گو با دنیای اقتصاد البرز به تشریح مشکلات پروژه قطار شهری کرج پرداخت و اظهار داشت: بعد از اینکه شرایط فسخ پروژه صورت گرفت، مشاور پروژه شرایط را احصاء و این موضوع به کارفرما ابلاغ شد و به همین منظور جلسات متعدد کارشناسی در سازمان تشکیل شد و موارد در جلسه هیئت مدیره که در آن معاونین سیاسی و امنیتی و معاونت هماهنگی امور عمرانی و دادستان مرکز استان البرز حضور داشتند مطرح شد.

وی افزود: در این جلسه موضوع ابلاغ فسخ قرار داد این پروژه در دستور کار قرار گرفت و طبق قرارداد شرایط ابلاغ فسخ پیمان عملیاتی و به پیمانکار ابلاغ شد.

همتی در تشریح ادله فسخ این قرار داد خاطرنشان کرد: در فصل 15-2 قرار داد فی مابین به صراحت قید شده است در صورت کوتاهی پیمانکار که به طور کامل برشمرده است، کارفرما می تواند ابلاغ فسخ پیمان را انجام دهد و پیمانکار مکلف است بدون فوت وقت و بعد از 14 روز کارگاه را ترک کرده و تحویل به کارفرما دهد و اگر ادعایی در خصوص فسخ قرارداد دارد به شورای فنی مراجعه و این شورا مرجع رسیدگی به اعتراض های احتمالی در این پروژه است که آیا کارفرما برای فسخ قرارداد محق است یا خیر.

وی با بیان اینکه پیمانکار پروژه قطار شهری با وجود ابلاغ فسخ قرار داد از سوی کارفرما اما از تحویل کارگاه سرباز زده است، گفت: این فرصت 14 روزه تاکنون به 9 ماه رسیده است اما با وجود تعطیلی کارگاه پیمانکار از ترک کارگاه خودداری می کند.

شکایت سابیر راه به جایی نبرد
مدیرعامل سازمان قطار شهری با بیان اینکه شرکت «سابیر» برای اعتراض به فسخ قرارداد به شورای فنی به عنوان مرجع رسیدگی مراجعه نکرده است، گفت: این شرکت بجای مراجعه به شورای فنی به دستگاه قضایی مراجعه کرد و در نهایت پس از تشکیل دو دادگاه و طرح موارد پرونده و با دفاعی که از سوی وکلای کارفرما یعنی سازمان قطار شهری صورت گرفت، این رای صادر شد که شکایت شرکت سابیر مبنی بر ابطال ابلاغ فسخ یک شکایت غیر قانونی بوده و اگر پیمانکار نسبت به فسخ قرارداد ادعایی دارد باید از طریق شورای عالی فنی به عنوان داور اقدام کند که تاکنون چنین کاری انجام نداده است، شاید حقی را برای خودش نمی داند که تاکنون اقدام نکرده است.

وی با بیان اینکه در پی ابطال دستور موقت احزاریه لازم با مضمون تحویل کارگاه حدود یک ماه پیش به شرکت پیمانکار ارسال شد، اظهار داشت: با این وجود از تحویل کارگاه خودداری کرده است که صورتجلسه و مدارک لازم آن به هیئت مدیره سازمان و دادستانی ارائه شده است.

همتی در ادامه با اشاره جلسه ای که با هماهنگی سرپرستی روزنامه دنیای اقتصاد در استان البرز در این زمینه با دادستان مرکز استان البرز در خصوص بررسی ابعاد تعطیلی این پروژه برگزار شد، اظهار داشت: جلسه بسیار مثبتی برگزار شد و مطالب خوبی مطرح شد.

وی افزود: با توجه به مباحثی که در این جلسه برگزار شد، به نظر می رسد لازم است ریاست شورای سازمان که در پروژه قطار شهری استاندار البرز هستند، تعیین تکلیف بین دستگاه ها را در کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه برسانند و چنانچه قابل حل نیست و لازم می دانند برای حل موضوع از کمک دادستانی استفاده کنند، کما اینکه در این نشست دادستان اعلام کردند برای حفظ منابع عمومی و بیت المال به عنوان مدعی العموم آمادگی ورود به این موضوع را دارند.

خسارت 100 درصدی به پروژه مترو کرج
مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج با بیان اینکه به تأخیر افتادن اجرای این پروژه خسارت های مالی بسیاری را به دنبال دارد یادآور شد: این پروژه حدود یک سال و نیم پیش بر اساس احصاء هزینه های تکمیل پروژه به رقم یک هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت که متأسفانه با تعللی که از سوی شرکت سابیر برای پذیرش پیشنهاد کارفرما مبنی بر دریافت زمین و آوردهای ریالی مثل اوراق مشارکت که حدود 100 میلیارد تومان منتشر کرده ایم در مقابل کارکردها صورت گرفت باعث افزایش چشم گیر هزینه های اجرای پروژه شد به نحوی که اگر بخواهیم مجدد این پروژه را به مناقصه بگذاریم با این رقم دیگر امکان انتخاب پیمانکار وجود ندارد.
وی افزود: بر اساس کارشناسی های صورت گرفته این رقم تقریبا به دو برابر افزایش یافته است، یعنی باید چیزی حدود 3 هزار و 500 میلیارد تومان در کرج هزینه شود تا این پروژه احیا شود و این به معنی خسارت به کارفرما است، خسارتی که در نهایت شهر کرج و مردم باید هزینه آن را متحمل شوند.

*زمان را از دست ندهیم
همتی خواستار تعیین تکلیف هرچه سریع تر مشکلات این پروژه شد و گفت: طولانی شدن این زمان باعث افزایش خسارات می شود و برای جلوگیری از این مشکل در شرایطی که شرکت سابیر خلع ید شده است باید حق و حقوقی دارد مراحل قانونی خود را برای احقاق حق خود طی کند، در غیر این صورت جز افزایش خسارت به شهر و مردم پیامدی ندارد.
وی خسارت های معنوی به مردم را بخش دیگری از ماحصل این اختلافات دانست و تأکید کرد: بنا بر تعللی که صورت گرفت بهره برداری از این پروژه به تعویق افتاده است که این تبعات اجتماعی خود را به دنبال دارد چراکه فرصت خدمت رسانی به مردم به تعویق افتاده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری کرج با بیان اینکه استاندار البرز به عنوان پدر معنوی عمران وآبادانی شهر و استان می تواند گره این مشکل را باز کند، گفت: باید از 9 ماه گذشته عبرت گرفت چراکه گذشت زمان به حل مشکل متروی کرج کمکی نمی کند و امیدوار هستیم تا استاندار البرز مثل همیشه این مسئله را حل کنند تا حقوق مردم و شهروندان را که برای آنها انجام وظیفه می کنیم رعایت شود.

پیمانکار هیچ طلبی ندارد
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تاکنون تمامی صورت های کارکرد شرکت سابیر که به تایید مشاور پروژه به عنوان امانت دارد دولت رسیده است و بر مبنای مبالغ پیمان بوده، پرداخت شده است، یادآور شد: پرداختی ها بر اساس مصوبه شورای عالی فنی که مبنای پرداخت های ما را بعد از اصلاح قیمت در سال 91 قرار داده، پرداخت شده است.

همتی با بیان اینکه در این پروژه دستورالعمل های که برای مابه تفاوت گرانی ارز بوده را هم پرداخت کرده ایم، خاطرنشان کرد: این اقدامات از جمله کارهایی بوده که انجام داده ایم تا از پیمانکار پروژه حمایت داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به پیشنهاد دادستان مرکز استان البرز در جهت تداوم همکاری شرکت سابیر با سازمان قطار شهری، یادآور شد: جلسه ای با حضور استاندار، شهردار، مدیران کارفرما و پیمانکار و دادستان مرکز استان البرز برگزار شد و در این جلسه جناب شاکرمی دادستان عمومی و انقلاب کرج پیشنهاد دادند برای جلب اطمینان کارفرما شرکت سابیر 100 میلیارد تومان آورده نقدی داشته باشد و شروع به کار کند و شهرداری هم از محل درآمدهای شهرداری و فروش زمین به سابیر هزینه ها را پرداخت می کند، اما این شرکت این پیشنهاد را قبول نکرد، تا باب همکاری باز نشود.

وی در توضیح مصوبه اصلاح قیمت این پروژه که در سال 91 صورت گرفت اظهار داشت: در سال 91 درخواستی برای اصلاح قیمت به شورای عالی فنی ارسال کردیم که این شورا جهت جلوگیری از هرگونه اتلاف وقت و برای سیانت از این پروژه ملی به صورت ویژه این مصوبه را ابلاغ کرد و آن را پایه اصلاح قیمت قرار داد و شروطی همچون اتمام کامل عملیات موضوع پیمان (فاز یک) تا پایان سال 92 و ارتقاء کیفیت کار و کسب رضایت مستمردستگاه اجرایی و مشاور را در اجرای این مصوبه قرار داد.

وی افزود: متأسفانه با وجود اینکه این مصوبه با سرعت بالا تصویب شد، اما شرکت سابیر نتوانست از فرصت به دست آمده استفاده کند.

برپایه این گزارش، به نظر می رسد در شرایطی که تأخیر حتی یک روز در آغاز مجدد عملیات اجرایی این پروژه خسارتی سنگین و گاه غیر قابل جبران را برای مردم این شهر و استان دارد، بهتر است امیدوار باشیم این مشکلات با وساطت و مدیریت استاندار البرز حل شود کلید «سید حمید طهائی» در قفل بزرگ متروی کرج کار ساز باشد، در غیر اینصورت بهتر است هرچه سریع تر ادامه روند قضائی پروژه ادامه یابد تا همانگونه که دادستان و دستگاه قضاء آمادگی خود را برای حل این مشکلات اعلام کرده است، این جدال های دو جانبه پایان یافته و متروی کرج سامان پیدا کند.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.